Brilon Realism - Eight Works For A Yacht
1. November 2020
Mediterranean Sea

I created eight works for the interiour of a yacht. Technique: UV Print on wall panels, sealed with Plexiglass.

All interiour and outdoor photographs (c) Studio Borlenghi.


“Brilon Realism” consists of eight individually designed wall panels, integrated into the interior architecture of a yacht. I reflect upon the unique context of the works in a number of ways. A yacht is first and foremost a luxury product, serving for the personal indulgence of its owners but also to demonstrate their status. Value and value creation thus immediately emerge as themes for any artistic work to be produced for such an environment.

The individual works make numerous and often contradictory uses of ‘high-value’ aesthetics. All of the works thus have perfectly smooth, high-gloss surfaces that are nevertheless counteracted by numerous aesthetic decisions. Color-smeared wooden blocks are being used repeatedly, for instance, with a cheap and functional appearance that clearly runs counter to the high-gloss look. The numerous computer-animated elements in the images are also far from being perfect simulations of their visual reference points. Landscapes, plants, and animals are rendered with a cold, mathematical angularity totally opposed to their organic origins. Deficiency and perfection are combined, producing a highly contradictory aesthetic.

Maximal financial possibilities facilitate the highest degree of perfection; perfection in turn demands maximal control and modification. But many elements in my images quote different forms of losing control. Dashes of paint often appear as impurity within the works, but are also used very much consciously as a means of composition; drawings often appear as spontaneous scribbles, but also as representations of technical apparatuses.

Representations of nature are very significant here because they highlight the internal logic and self-organization of natural processes, while also presenting them as always already domesticated. The modification of nature as a classic form of value creation is also addressed, here in the form of the various “aggregate phases” of wood as a raw material: it manifests itself in a range of forms, from trees to firewood piles to trestles and precisely formed picture frames. There are also potted plants and predators, seemingly performing circus-like choreographies. And this is all within a formal language that is realistic but digitally abstract.

Some motifs simply refer to the biographies of the persons who commissioned the works. For example, their home towns of Cologne and Brilon are represented by characteristic buildings and lettering.


„Brilon Realism“ besteht aus acht einzeln gestalteten Wandpaneelen, die in die Innenarchitektur einer Yacht integriert wurden. Den besonderen Kontext der Arbeiten reflektiere ich bewusst mit. Eine Yacht ist in erster Linie ein Luxusgut und dient dem persönlichen Vergnügen der BesitzerInnen, aber auch Repräsentationszwecken. Wertigkeit bzw. Wertschöpfung sind somit naheliegende Themen einer künstlerischen Arbeit, die für eine solche Umgebung konzipiert werden soll.

In den einzelnen Werken finden sich zahlreiche, häufig widersprüchliche Verwendungen ‚wertiger‘ Ästhetiken. So haben alle Arbeiten perfekt glatte, hochglänzende Oberflächen, welche jedoch durch zahlreiche ästhetische Entscheidungen konterkariert werden. Beispielsweise tauchen als Motiv immer wieder farbverschmierte Holzböcke auf, deren billiges und funktionales Erscheinungsbild der Hochglanzoptik eindeutig zuwiderläuft. Auch die zahlreichen computeranimierten Elemente in den Bildern sind von einer perfekten Simulation ihrer Referenzmotive weit entfernt. Landschaften, Pflanzen und Tiere sind von einer kalt wirkenden, mathematischen Kantigkeit, welche ihrer ursprünglichen Organik diametral entgegensteht: Unzulänglichkeit und Perfektion verbinden sich zu einer in sich höchst widersprüchlichen Ästhetik.

Maximale finanzielle Möglichkeiten ermöglichen ein Höchstmaß an Perfektion; Perfektion wiederum erfordert ein Maximum an Kontrolle und Zurichtung. Viele Elemente in meinen Bildern zitieren hingegen Formen von Kontrollverlust: Farbspritzer wirken häufig wie Verunreinigungen innerhalb der Arbeiten, werden aber auch ganz bewusst als Kompositionsmittel verwendet; Zeichnungen erscheinen oft als unwillkürliches Krickelkrackel, tauchen aber auch als Darstellungen technischer Apparaturen auf.

Naturdarstellungen spielen auch deshalb eine so große Rolle in den Arbeiten, weil sie einerseits auf die Eigenlogik und Selbstorganisation von natürlichen Prozessen verweisen, sie andererseits aber zugleich als schon immer domestiziert darstellen. So wird die Zurichtung von Natur als klassische Form der Wertschöpfung durch die unterschiedlichen ‚Aggregatzustände‘ des Rohstoffs Holz thematisiert: Vom Baum über den Brennholzstapel und den Klappbock bis hin zum präzisen Bilderrahmen reicht die Palette der Erscheinungsformen. Dazu kommen Topfpflanzen und Raubtiere, die an Zirkusnummern erinnernde Choreografien aufzuführen scheinen. Und das alles in einer Formensprache, die realistisch, aber dennoch digital abstrahiert ist.

Manche Motive verweisen auch einfach schlicht auf die auftraggebenden Personen. So werden deren Heimatorte Köln und Brilon durch charakteristische Bauwerke bzw. Schriftzüge repräsentiert.

J.B.